En skummel tur som ikke ble så skummel likevel

Høsten 2006 ble det bestemt tur til Japan for å besøke sønn-bror-onkel som hadde bosatt seg der. Vi hadde vært der før, men det var sannelig ikke verst for trebarns-familien fra Norge som ikke har for vane å reise verken til Syden eller andre varme steder. Når de først pakker kofferten så slås håret helt ut og ferden går til den andre siden av jordkloden, til Japan.

Reisen var godt planlagt, men det var en usikker faktor her hvordan minstemann skulle klare seg, uten flyerfaring, bare 7 år og på en laaang flytur. Det gikk veldig bra, han hadde med seg lydbøker, tegnesaker, kortstokk og med måltider, film og litt soving så gikk turen veldig bra. De to store guttene, 12 og 13 år hadde jo trent på å kjede seg, så vi hørte ikke noe klaging fra dem heller, de bare gledet seg til å besøke onkel.

Da vi kom fram til KIX så var det ingen som ventet på oss fordi vi måtte nemlig vente på Harald som kom fra Nederland. Det første minstemann ville gjøre var å kjøpe potetgull for å kjenne om det smakte fisk slik onkel Harald hadde sagt.  Det gjorde ikke det var konklusjonen.

Dagene i Japan gikk veldig fort, og vi var ute på både det ene og det andre, men det skjedde ting i nærområdet også: En dag som vi skulle ut for å handle, så hørte vi plutselig trommer i nabolaget og vi fløy selvfølgelig av gårde i retning av lyden. Det var en stor vogn som ble dradd av noen mennesker som hadde på seg en slags drakt. Alle de andre rundt og etter vogna hadde like drakter. Vogna var pyntet med store røde lykter. Vi fulgte etter, men ble plutselig engstelig for hva dette var, det kunne jo for eksempel være en begravelse for alt vi visste. Vi spurte noen som kom syklende, men de svarte ikke, kunne vel ikke snakke engelsk, men tydeligvis så kontaktet de en engelsktalende mann i følget, han kom bort til oss og fortale at det var som en amerikansk høsttakkefest. Vi fikk både sake og mandariner, ikke verst til frokost det !! Hele helgen gikk de rundt i nabolaget med denne vogna, tromma og sang, og det var veldig stemningsfullt da det ble mørkt.

Det ble flere turer til forkjellige attraksjoner i distriktet, og en dag reiste vi til Osaka og fant fram til Osaka Castle. Osaka Castle er helt moderne innvendig, det er ikke slik som Himeji Castle. Borgen kan vel best sammenlignes med et moderne museum innvendig, og utvendig er det som et veldig gammelt bygg. Her finnes det våpen og maleriutstillinger. Borgen er fra det 16. århundre men har brent flere ganger og blitt restaurert hver gang. Her var det mulig å kle seg i krigerdrakter og bli avfotografert og julekortbildet var sikret. Det var utrolig spennende å se hva som fantes i de forskjellige etasjer, og det var en fantastisk utsikt over Osaka fra toppetasjen. På vei hjem, ikke langt fra borgen fant vi kanal og elvebåt. Klart at vi måtte ta en tur med den istedefor toget til neste stoppested. Planen var å dra til en butikk som solgte radiostyrte biler. Her ble det handlet og alle tre guttene fikk hver sin bil. Leketøy av alle slag, også Lego, er halve prisen av hva vi betaler i Norge. Minstemann ble klar over at han hadde nok vært litt dum som pakka kofferten sin full av leker fra Norge. Neste gang, sa han, skal jeg reise til Japan med TOM koffert!

Rocco Mountain ligger høyt over Kobe, og dit dro vi en dag. Vi reiste med buss, tog og enda et tog, så kabelbane opp på fjellet, buss videre og så siste del til fots til vi nådde en utrolig park/skog med utallige apparater eller hindringer som store og små kunne forsere. Det var vel som en hinderløype hvor man måtte klatre og balansere for å komme forbi, og det tok faktisk timer å komme igjennom hele løypa. Her var det ingen EU-sand under, faktisk så kunne det være litt farlig enkelte steder, men du verden så herlig for unger. Etter en fin dag spiste vi på en restaurant der oppe, med en utrolig vakker utsikt over Osakabukten, vi kunne se helt til flyplassen og vel så det.

Harald jobba jo selvfølgelig mens vi var her, og en dag fikk vi være med på skolekonsert i konserthuset. Det er et merkelig syn for oss å se alle disse barna i uniform som kommer marsjerende og er veldig disiplinerte. Vi ble geleidet forbi alle som stod i kø, vel ca 1500 barn og lærere. Vi ble fulgt inn i en heis og fraktet til en balkong over alle de andre, vi ble jo behandlet nesten som kongelige! Konserten var veldig artig, og det ble presentert diverse instrumenter, bl.a så demonstrerte Harald trompeten. Han hadde en slange med en trakt og spilte Amazing Grace samtidig som han liksom "skremte" programlederdamen, til alle barnas store glede. Men det virker nesten som om ungene ikke har lov til å skrattle i slike sammenhenger heller, for det høres litt sånn tilbakeholdt og disiplinert ut. Men så klarte de ikke å la være å le da Harald tøysa. De hadde vel fire slike skolekonserter på to dager, så det blir jo en del unger som var innom.

I Osaka er det sikkert mange digre butikksentre, men vi har vært på Yodobashi Camera. Jeg trodde at dette var kun elektronikk og camera, video, tv, pc og slikt. ?sist vi var her så var det kun det jeg så, før jeg fikk det såkalte "panikkutrykket" og bare måtte ut. Det er en kakafoni av lyder og støy, det spilles og ropes fra alle kanter, og er ganske fryktelig, og veldig stort og mye folk. Denne gangen tok vi for oss alle etasjene, og sannelig, der fantes butikker for oss jenter også, klær, kofferter, souvernirer, sko og restauranter. Vi kjøpte koffert, det ble også kjøpt kimono, og guttene prøvde elektronisk trommesett. Etterpå spiste vi på en restauran i øverste etasjet, og ja visst, der var det andre priser der enn det vi finner på landsbygda ( Takarazuka).
Midori er et annet butikkhus, og ved en feiltagelse så gikk jentene til en Midori som ikke hadde elektronikk, men derimot møbler, hobbyting, sysaker og stoff!! Heretter kaller vi det bare for MIN MIDORI. Det ble handlet stoffer og sytråd, og etui til strikkepinner.

Da jeg kjøpte billetter til Japan for et opphold fra 5. til 16 oktober, så trodde jeg at tyfonsesongen var over. Stor var min forskrekkelse da jeg så at det dukka opp slike like før vi dro, men de forsvant heldigvis. Men det var nok ikke så heldig, mens vi var der så dukka det opp en fæling, og vi fulgte med hver dag for å se, og den hadde retning rett mot Japan. Det var litt nervepirrende, jeg må innrømme det. Ungene syns det var veldig spennende, og håpet på at dette ville forskyve hjemreisen vår. Heldigvis, den dreide i siste øyeblikk og gikk nordøstover. Vi kjente litt av den da vi kom opp i lufta og før vi dreide mot vest, men det var slett ikke ille og gikk fort over.

Reisen tilbake er alltid morsommere enn reisen til Japan fordi vi reiser i dagen hele tiden og kan kikke ut og se Sibir og alt det andre vi flyr over, hvis det er pent vær. Det verste er i grunnen å stå opp så tidlig og en strevsom reise til flyplassen, først med taxi til Nishinomiya og så en smekkfull flybuss til flyplassen i Osaka, KIX. Flybussen tar en time og ett kvarter, og det er alltid så fullt at det sitter folk også i midtgangen.

Det var ikke noe tap for ungene å ha fri fra skolen for å reise til Japan. De store guttene snakka engelsk hele dagen, og de lærte masse om en helt annen kultur. Minstemann lærte også mye, og han snakka jo litt engelsk , og japansk. At tyfonen dukka opp var jo lærerikt det også, og møtet med andre japanske barn var artig. Det er veldig annerledes å se en skoleklasse her enn det er hjemme i Norge. Dette var det første besøket til Japan for denne familien, men det ble ikke det siste!