Påsken på Kypros, en STOR opplevelse!!

To gutter som omhyggelig passer på sine påskelys.

På vår første chartertur var vi nok litt nervøse for hvordan dette skulle gå! Vi hadde aldri reist alene før og hadde nå bestilt tur til Agia Napa, Kypros. Vi skulle bo på Atlantica Sungarden. Dvs det het ikke det den gangen, da var det Ving som hadde dette hotellet og da het det Sunwing Daphne av alle ting. Nå er det Startour som sender gjester hit til Atlantica Sungarden. Dette året var vår kristne påske akkurat på samme tid som den gresk-ortodokse påsken. Vi hadde jo ikke noe peiling på dette før vi dro, vi hadde fri fra jobben og vår første tur til Gran Canaria hadde absolutt gitt mersmak. Påske og snø og fjell har aldri vært tingen for oss. Sesongen var ikke riktig begynt enda, jeg tror vi var på det første flyet fra Norge og mange hoteller var fremdeles stengt.

Fra hotellområdet, er det rart vi lengter tilbake?

Hotellet var bare nydelig, vi bodde i de små "husene" med leiligheter og diger balkong med solsenger, parasoll, bord og stoler og en utrolig flott utsikt over et middelhav som var knallende blått hele tiden. Vi var helt fascinert, bare satt der og glodde i timevis, det var stor aktivitet på vannet, med båter som dro opp fallskjermer, båter som dro etter seg mennesker i gummibananer eller noe lignende og turistbåter med ferieglade mennesker på utflukter. Atlantica Sungarden er det siste hotellet før "ødemarken" i Agia Napa og det passet oss utmerket. Vår sønn i Norge lurte på om han skulle selge huset vårt og sende pengene? Vi hørtes nok ut som om vi var havnet i et Paradis.

Utsikt fra hotellets hovedbygning

Vi gikk turer til sentrum, og der fant vi jo for første gang Odin Restaurant. Vi hadde lest om denne i reisebrev på internett før vi dro. Det var et herlig sted som ble besøkt flere ganger i løpet av uka vi var der. Vi gikk også turer den andre veien, mot Cape Greco. Strandpromenaden fortsetter nemlig denne veien også. Helt alene på denne promenaden stod det plutselig en dag en mann med bord, parasoll, masse appelsiner og grapefrukt og solgte nypresset juice samtidig som han sang arier av full hals. Klart vi kjøpte, og i det jeg drakk så tenkte jeg at hm dette var vel ikke akkurat hygiensk nok for en "kjøkkenkontroll", nå blir vi vel syke slik vi har lest om!! Men det ble vi ikke nei, hørt sånt tull, vi var friske og spreke resten av oppholdet, og dette glasset husker jeg enda, hvor deilig det smakte i varmen.

Juice-selgeren og sangeren

Ettersom det var vår første tur til Kypros så valgte vi å følge med på noen av reiseselskapets utflukter med guide, det er en super måte å bli kjent med et nytt land på. Greit nok med dem som absolutt skal reise rundt i egen leiebil og se seg om, men de går glipp av veldig veldig mye lokalkunnskap fra guidene, kunnskap og kjennskap som ikke står i noen av brosjyrene vi får utdelt.

Vår guide var norsk, gift med en kypriot, og hadde bodd i Larnaca i flere tiår. Hennes mann var en av dem som måtte flykte fra hus og hjem i 1974 da tyrkerne kom og slapp bomber i hodet på dem. Underveis mellom de forskjellige stedene vi skulle til fortalt hun levende om dagliglivet på Kypros, og spesielt om alle tabbene hun hadde klart å gjøre før hun riktig forstod språk og levesett.

Dette var det første året da kyprioterne fikk lov å krysse grensen til Nord-Kypros for noen timer om gangen. Vår guide hadde tatt med seg sin sønn og dradd for å se på huset og eiendommene som mannen hennes hadde måttet flykte fra. Der møtte de den tyrkeren som bodde der, og han kunne fortelle dem at dette kom de ALDRI til å få tilbake, det kunne de bare glemme! Ja det kan vel hende at denne tyrkiske mannen selv hadde kjøpt disse eiendommene nå, så mange år etterpå, ikke sikkert at han hadde bodd der i tretti år. Vi skjønte der og da, at dette er en konflikt som er forferdelig vanskelig, den kan nok ikke bare løses med et forlik på et skrivebord. Det er jo fremdeles omtrent 1500 mennesker som ble sporløst borte den gangen i 1974, og fremdeles er borte!

Mitt første appelsintre!

Nicosia var vi innom, og det gjorde inntrykk med væpnet vakt ved muren, og grått og trist var det på andre siden. Vi var også innom Derynia, byen der to unge menn ble drept i 1996 i en protest mot okkupasjonen. Vi var innom en gård og fikk demonsteret hvordan de lager Halloumi-ost, og vi fikk se på kurvfletting.

Hele tiden fortale vår utrolige flinke guide om smått og stort, og om påskefeiringen på Kypros.

Hun avsluttet med å fortelle at alle gikk og sa til hverandre "Christos anesti", i sin tidligste periode på Kypros trodde hun at det betydde "God påske" så hun svarte høflig på gresk, "Takk i lige måde!" Etter hvert fikk hun jo klarhet i dette, alle sa gledelig til hverandre: Kristus er oppstanden! Og hun hadde svart: Takk i lige måde. Det riktige svaret var : Alithos anesti ,  Ja han har i sannhet oppstått. Påsken i den gresk-ortodokse verden er den viktigste og mest feirede høytid. Alle vasker og rydder og maler og pynter til påske. Det har også vært 40 dagers faste, hvor strengt dette er vet jeg ikke, men vår guide fortale at legene hadde det travelt 1.og 2. påskedag da veldig mange forspiser seg etter å vært måteholden på alle vis i fastetiden. Det sies også at det helst ikke skal inngås ekteskap i denne perioden, og til og med forlovelser blir utsatt til etter påske.

På våre utflukter var vi også innom kirker, og langfredag fikk vi de første glimtene av Jesu båre som var inne i kirkene. Mange kvinner kom til kirken for å være med og pynte båren med blomster. I Agia Napa hørte vi kirkeklokkene kime omtrent i timevis og senere på kvelden skulle båren bæres rundt i gatene i prosesjon. Dette var en sorgens dag, og bilder av Jesus hadde sorte sørgebånd.

Påskeaften hadde vi fått rede på at det meste skulle foregå på Klostertorvet og vi pynta oss og dro dit. Der satte vi oss ganske stille ned på en benk og storøyd betrakta vi alt som skjedde. Det strømma på med folk, kypriotiske innbyggere i alle aldre, små barn, ungdommer, voksne, eldre og de fleste bar på pyntede fine stearinlys. Der fantes også selgere som solgte slike lys ved inngangen til torvet. Det var ikke plass til så mange inne i kirken så det ble "messet" gjennom store høyttalere slik at alle skulle få med seg det som skjedde. Det kom mennesker hele tiden i en uendelig strøm, det ble fortalt etterpå at der var omtrent 10.000 og bare en håndfull turister.

Flammen til stearinlysene gikk fra menneske til menneske og til slutt hadde alle disse tusener av  mennesker i alle aldre et vakkert pyntet og tent stearinlys i hånda si. Jeg har etterpå lest at dette symboliserer den hellige flamme som har kommet fra Jerusalem samme dag, at det er Patriarken som på mystisk vis henter den hellige flamme fra Jesu grav. Inne i kirken tenner de nærmeste sine lys fra presten som samtidig forkynner at Kristus er oppstanden.

Fra Klostertorvet, prestene skimtes langt der bak

På klostertorvet kom alle prestene ut til scenen som stod der, og der fortsatte de sin messe til kokken ble tolv. Da ble det et kjempeflott fyrverkeri, og det smalt både her og der. Og så skjedde det som jeg syntes var veldig merkelig, folk satte seg inn i bilene sine, og var ytterst forsiktige for å få med seg det tente lyset inn i bilen og så kjørte de av gårde. Nok en gang, jeg har lett etter opplysninger om dette, og har funnet at man tar med seg det tente lyset hjem, soter et kors over inngangsdøra for at Gud skal beskytte hjem og familie det kommende år. Vel hjemme er det tradisjonelt måltid og man knuser påskeegg mot hverandre. Den som får sprekk i egget sitt taper og den som sitter igjen med et helt egg er vinneren og vil få masse hell det kommende året.

Da vi vandra hjem etter fyrverkeriet, så vi at det var parkert biler overalt, på fortau, halvveis i gata, og alle var lykkelige og glade og behandlet sitt tente lys som den skjøreste skatt. Vi visste at dagen etter, 1, påskedag, var det stor fest på torvet, med underholdning og ølkraner med gratis øl til alle. Det er prestene på Kypros som eier bryggeriene, i hvert fall var det slik i 2004, og ølet Keo er veldig godt hele året. Vi holdt oss på balkongen hele den søndagen, vi måtte "konsumere" det vi hadde opplevd. Mye å tenke på var det sannelig, og for en feiring av påske, det var en stor opplevelse. Vi oppdaget også en annen ting, før det hele riktig startet så var det ganske overfylt på mange restauranter, mens andre var helt tomme. Slik var det også på søndag, 1, påskedag. Odin Restaurant var ganske så full med kyprioter, så det betyr nok at den lokale maten som blir servert der er av ypperste klasse.

Vi var glad for at vi hadde pyntet oss der vi satt og vente på ett eller annet som skulle skje. Alle som gikk inn til Klostertorvet var i sin fineste stas. Hvis vi noen gang skal være der i påsken, så skal vi også kjøpe oss et pyntet stearinlys. Vi følte oss så utenfor der vi stod blant alle disse, uten lys, og så var det jo en veldig hyggelig skikk, ikke sant?

Påskeaften på Kypros i 2011 er 24. april, akkurat som i Norge.  Det stemmer ikke alltid nemlig!  Neste år, i 2012 er påskeaften 15. april.