Kypros, Kleftiko og Varme!

Vi fant plutselig billige flybilletter til Kypros, med Ving, hev oss rundt (det betyr surfa på hoteller på internett), fant hotell på egen hånd, pakka kofferten og av gårde til Kypros bar det.
På Kypros var det faktisk kjempevarmt, og det var mitt første møte med temperaturer på bortimot 37-38 grader! Vi var der fra 4. til 11, september.

Jeg fant fort ut at jeg ikke takla den varmen så veldig bra, midt på dagen. Hver morgen når jeg åpnet døren fra soverommet med aircondition, til stuedelen, så var det akkurat som når vi åpner døren til en stekeovn!  Tenke seg til å gå inn dit da?  Det eneste stedet jeg hadde det komfortabelt var på stranda, med muligheten til å dukke ned i havet med jevne mellomrom, men akkurat det var da slett ikke ubehagelig. Kveldene var nydelig, det var så enkelt å bare gå ut uten å tenke på å ha med seg jakker og klær i tilfelle det blir kaldt, slik som vi er vant til hjemmefra.

Vakker blomstring utenfor Odin Restaurant

Det ble ikke så mye "trimming" pga av varmen, vi pleier jo å vandre av gårde på lange turer når vi er i varmere strøk. En tur fikk vi da med oss, og den var til gjengjeld veldig lang. Vi gikk "asfaltveien" helt til Golden Beach/Golden Sand og så gikk vi langs strendene tilbake til havna i Agia Napa. Underveis laga vi jo selvsagt en oversikt over strendene, og akkurat den dagen så det slik ut:

Golden Beach/Golden Sand ,  måtte over klipper og rev, alt for grunt, helt topp for småunger. Veldig få hoteller rundt der.
Nissi Beach- søndag mye bråk, disko, barer. En grønn guffe langs land/strandkanten, noe form for alger? Frister ikke til gjenbesøk men sikkert helt topp for ungdommer.
Sandy Beach , et paradis forrige gang, nå masse grønn guffe (alger?), kan skyldes pålandsvind i flere dager.

En nødvendig hårklipp gjorde at vi ble kjent med salongen UNISEX 17, skandinavisk frisør, kjempehyggelig, og veldig billig for en herreklipp med stussing av øyenbryn. Det er nesten så det lønner seg å vente med hårklippen til vi kommer hit igjen. Salongen ligger i Nissi Street, ikke så veldig langt fra trafikklysene.

Frenaros, en liten søvning landsby nord for Agia Napa

Taxi, ny erfaring, vi skulle til Frenaros, en liten landsby,  for å sjekke/se den nye leiligheten til noen venner i Norge. Vi leide taxi fra rundkjøringa nede ved havna. Han kjørte oss til målet og avtalte å hente oss om en time, og betalingen skulle han ikke ha før vi var tilbake i Aya Napa igjen. Det var da virkelig en tillitserklæring, vi kunne jo ha funnet en annen taxi hjem (til Agia Napa) Det var en flott nybygd leilighet, og Frenaros var en sjarmerende liten by. Det tok ca 10-15 min med taxi fra havna i Aya Napa.

Kleftiko-ovnen på Kypros, åpningen blir murt igjen

Vår moderne kleftiko-ovn (Cobb)

KLEFTIKO
Vi spiser alltid kleftiko på Kypros, og et eller annet sted underveis på vår utflukt til Nord-Kypros( på den kypriotiske siden) spiste vi også lunsj, og vi fikk Kleftiko som var laget i ovner som ligner på vår Cobb (en type grill). Jeg husker dessverre ikke hva stedet het. Det er ganske vanlig på slike utflukter at vi får lunsj med lokale retter, og heldigvis for det, det er jo på denne måten vi blir kjent med retter fra mange land, så jeg håper inderlig at reiseselskapene fortsetter med dette. Jeg skal skrive et eget innlegg om den utflukten.

Dette er opprinnelig en rett som ble laget av greske gjetere. Kleftiko betyr stjålet lam og det fortelles at gjeterne la kjøttstykker og grønnsaker i en leirgryte som de tettet godt og gravde ned i jorden. Oppå dette tente de bål, og selv etter at bålet hadde sluknet så var det så mye varme i jorda at kjøttet fortsatte å koke. Ettersom kjøttet var stjålet så var det jo viktig å tilberede i all hemmelighet, og maten kunne jo ikke sees under bålet, nede i jorda. Hva de gjorde med den deilige matlukten etterpå, da de gravde opp og spiste, det fortelles det ikke noe om.
Det finnes mange forskjellige ingredienser og oppskrifter på Kleftiko, og retten vil nok være noe forskjellig også fra restaurant til restaurant men en del fellestrekk har alle oppskriftene og det er: lammekjøtt - hvitløk - sitron  -kokekraft/vin - fetaost. Grønnsakene kan varieres.
Når din egen Kleftiko er ferdig, og du åpner pakken med alufolie og bakepapir, da strømmer det dufter av gresk mat mot deg.

KLEFTIKO: (1 PORSJON)
2 små poteter i skiver
1 gulrot i skiver eller biter
½ løk eller 3 sjalottløk i skiver
1 fedd hvitløk i skiver til pakken
½ fedd hvitløk i skiver til lammekjøttet
150 / 200 g lammekjøtt
1 ss nypresset sitronsaft
Aluminiumsfolie og Bakepapir

FREMGANGSMÅTE:
Lag snitt i kjøttet og stikk inn små skiver med hvitløk. Ta et passende stykke aluminiumsfolie (ytterst) og et tilsvarende stykke bakepapir (innerst ) stort nok til at det blir plass til alt + at du skal brette dette sammen til en pakke og ikke noe må renne ut! Legg smørklatter i bunnen av bakepapiret .

Legg så lagvis kjøtt på bakepapiret sammen med poteter (potet først og sist), gulrøtter, løk, hvitløk og litt fetaost i terninger. Hell over sitronsaft og rødvin (pass på at ikke noe renner ut, pakken må være som en "skål". Krydre med pepper, salt, oregano og mynte. Brett til slutt alle hjørner og pass på at pakken er tett, ikke noe må renne ut under steking/kokingen.
Settes midt i stekeovnen - 175 C i 90-120 minutter. Eller Cobb (en type grill) i ca 1 time. Eller vanlig grill med lokk ca 1 time. (prøv deg fram, litt vanskelig med tidene for grill)
Til maten kan du jo spandere den rødvinsflasken du tok med deg fra Hellas eller Kypros.

PS har fått melding fra Kypros om at der bruker de ikke hvitløk i Kleftiko!

Kos dere, jeg kommer tilbake med flere historier og matoppskrifter, husk at maten også er en

del av kulturen vi opplever på reiser!