Strasbourg og Hagenau i Frankrike

Denne karen fant vi i Strasbourg

Vi startet hjemmefra med kurs mot Torp, Sandefjord. Billige billetter var bestilt med Ryanair, og målet var først Hahn, Frankfurt, Tyskland og så med bil til Haguenau i Frankrike (i nærheten av Strasbourg) hvor min niese med familie er bosatt. Formålet med turen dit var å feire svogers 70-årsdag, han ville feire dagen hos sin datter/min niese.

Turen til Torp tok ca 2 timer. Vi tulla litt før vi fant langtidsparkeringen. Først kjørte vi inn i uteparkeringen og fant det feil, kjørte ut igjen, litt videre og fant parkeringshuset hvor vi parkerte. Torp flyplass var koselig, sånn passe stor, god utsikt og oversikt over det som skjedde både ute og inne. Fin kafe og fin tax-fributikk. Vi hadde jo selvfølgelig masse tid, vi var på Torp lenge før det var nødvendig.. Jeg måtte pakke litt om i håndbagasjen pga restriksjoner med Ryanair. De godtok kun 1 stk håndbagasje pr person. Denne håndbagasjen måtte inneholde både tax-fri, håndveske og alt annet som vi plukka med oss underveis. Den måtte ikke veie over 10 kilo, og ikke være større enn 55 x 45 x 20cm..

Vi hadde bestilt prioritert ombordstigning, og der var ikke tildelt seteplasser, så det var bare å finne seg et sete. På flyet var det salg av mat og drikke, og taxfri-varer samt skrapelodd. Flyturen tok 1 time og 50 min og været var utmerket hele tiden. Jeg syntes faktisk det var bedre plass her enn på charterfly, kan det virkelig stemme?

Vi ble hentet på flyplassen av min nieses samboer. Han er fransk og snakket veldig bra engelsk. Vi hadde nok hatt store problemer med å finne fram i mørket hvis vi skulle ha kjørt selv, det er sikkert.

Europe Hotel, vår balkong omtrent ved de to stjernene

Hotellet vi skulle bo på het Europe Hôtel. Det var passe stort, pene rom, flott hage med svømmebasseng utendørs. Inne fantes det både sauna og svømmebasseng. Menyer og informasjon var vanskelig å lese, det meste var på fransk og det kan vi absolutt ikke forstå. Hovmesteren i restauranten snakket utmerket engelsk, så det kunne nok bli mulig med et godt måltid også etter hvert. Det var mange spisegjester der da vi kom.
Frokost ble servert i restauranten. Det kostet 7 euro per person, ganske dyrt for meg som spiser så lite til frokost. De første dagene fantes det kun lange tynne franskbrød, men etter noen dager dukka det opp det nydeligste brød med flere korn!! Pålegg var ost , syltetøy, honning og kjøttpålegg. Etter frokost hver dag rusla vi til leiligheten hvor svoger, søster og niese med fam bodde.

Vi spiser og spiser lunsj på Alsaces-vis

Første dagen var vi invitert til min nieses svigerfamilie. De driver et vaskeri/renseri fra hjemmeområdet sitt ca 15 km fra Hagenau. De driver også med galopp-hester. Lunsjen var overdådig, med grillet kjøtt og pølser, masse salater og mange sorter vin , med champagne og snacks til og begynne med. Pappan i huset er også vinsamler og fant fram en flaske fra 1988 som vi skulle ta senere på kvelden,den var støvete og spennende. Lunsjen tok vel omtrent to timer, og den ble avsluttet med dessert, kaffe og snaps (laget av bringebær). I slike anledninger er det nok viktig å drikke i små slurker og jeg tror ikke det er nødvendig å tømme hvert eneste glass før man får en ny type vin. Da hadde i hvert fall jeg havna under bordet ganske raskt..

Dialekten her er ganske morsom, da kona i huset sa til sin gemal "Skjenke meer vin!!" da trodde jeg at hun snakker norsk men neida, det er dialekten her oppe i det nordøstre hjørnet av Frankrike! Det fantes mange ord vi hadde felles, norsk og alsassisk. Det offisielle språket er fransk men mange alsassere snakker seg imellom den lokale dialekten som er ganske så annerledes enn fransk.

Her drar de på "Harryhandel" til Tyskland. Det er kun en liten halvtime med bil, og kjøtt bl a er halve prisen av hva det koster i Frankrike.
Vi fikk hilse på hesten deres også, og jeg fikk en merkelig kontakt med den. Jeg liker egentlig ikke slike store dyr som hester er, men denne skapningen ble jeg faktisk veldig fascinert av.

Er han ikke nydelig? Navnet er Tanguy.

Dagen etter var vi invitert med til galoppbanen i Baden-Baden i Tyskland. Våre nye venner drar ofte til galoppbaner i Frankrike og i Tyskland. Vi ble hentet og kjørte av gårde mot Tyskland. Det var utrolig spennende å være på galoppbane. Vi måtte jo selvfølgelig prøve lykken uten å kunne noe som helst om hester og løp. Vi bestemte oss for å bruke 30 euro totalt for hele dagen og fordele dette på antall løp. Det var veldig spennende, vi plukka ut hester etter flotte og spesielle hestenavn, leverte bongen, løp ut for å se på løpet og vant flere ganger.

Baden Baden Galoppbane, spennende løp (tror jeg)

Med en innsats på 2 euro på hver bong så ble det jo ikke så stor gevinst akkurat, bortsett fra på siste løp!!! En outsider, med et vakkert navn som jeg ikke lengre husker, vant. Med en innsats på 2 euro på den bongen vant jeg 48 euro!!! Og ettersom dette var det siste løpet før vi skulle kjøre hjem så gikk vi da virkelig i pluss på hele dagen.

Neste dag var det å bli kjent i Haguenau, byen vi bodde i. Denne byen har, som hele distriktet vært tysk, fransk, tysk og fransk opptil flere ganger. Nord for byen ligger Forêt de Haguenau som er den største sammenhengende skogen i Frankrike. Byen har en historie som går tilbake til 1100-tallet. Den oppstod da hertugene i Schwaben bygde ei jakthytte på en øy i den lille elva Moder. Keiser Fredrik Barbarossa laget bymurer rundt byen og bygde et keiserpalass der kronjuvelene til Det tysk-romerske riket ble oppbevart.

Hus i Hagenau, litt skjevt ja

Selve byen er akkurat passe stor for å være en småby. Vi bodde i en idyllisk liten gate som var helt øde og død hver eneste kveld. Skoddene var tett foran vinduene og man kunne tro at det var skjedd en naturkatastrofe eller noe sånt ettersom der ikke var et menneske å se noe sted og heller ikke noen lys fra vinduer. Merkelig dere at det skal være så forskjellig kun tre timers flytur borte. På dagtid kunne vi se flere vakre hager og hus. Noen skikkelig gamle gårdshus fantes også, innrettet slik at det tydelig hadde vært fjøs i den ene enden og beboelsesavdeling i den andre. (Jeg har sett dette i Danmark også).

Gammelt gårdshus i vår lille gate

Skolen lå like i nærheten og også der er det mange kulturforskjeller. Der blir ungene møtt av voksenpersoner etter skoletid. En hel mengde voksne personer stod der og ventet på at det skulle ringe ut, og de møtte ungene sine og fulgte dem hjem, og det var helt vanlig i Frankrike fikk vi vite. Her kan ungene begynne på skolen (førskole) i en alder av tre år. Det er skoledag også lørdag, i hvert fall for de større barna.

På vår "Haguenau-dag" gikk vi hele gata vår til endes og endte opp i "gågatestrøket"i byen. Der benka vi oss ute for å spise lunsj selv om kalenderen viste oktober. Vår franske ledsager syntes nok vi var merkelig, han hadde aldri før noen gang spist lunsj ute i friluft i oktober. Men etter hvert så kom det flere til, og de spiste også ute, fordi det var fullt inne, og fordi vi satt der og spiste og så ut som om vi hadde det veldig bra. Hm? for å være helt ærlig, det ble veldig kaldt etter hvert, det var vel ikke mer en 9-10 grader og det var kun varmt der solen skinte.
Sentrum av Haguenau minner mye om en tysk by, med bindingsverkhus. Skikkelig vakkert er det, og husene er sjarmerende skjeve!

Ved kanalen i Strasbourg

På vår siste dag dro vi til Strasbourg hvor vi hadde planlagt lunsj og tur med kanalbåt på kanalen rundt den innerste bykjernen. Her ligger bydelen "La Petite France" med vakre bindingsverkshus fra 14/1500-tallet. Vi var også innom Cathedrale Notre-Dame de Strasbourg. Dette sies å være et av Europas vakreste og mest imponerende kirkebygg. Den ble påbegynt i 1178 på ruinene av et tidligere kirkebygg fra ca 1015. Katedralen har kun ett tårn og kirken ble ferdigstilt i 1439. Den var da verdens høyeste bygning, tårnet er 142 meter. Inne i kirken finnes vakre glassmalerier, skulpturer og et astronomisk ur fra 1571.

Strasbourg ligger på Rhinens vestbredd, og utrolig nok er den en av Frankrikes viktigste havnebyer!! På torvet utenfor katedralen og på vei mot kanalen var det et yrende folkeliv, selv om det snart var vinter også der. Vi fant "levende" statuer som sjonglerte hvis noen la på mynter, og vi fant "statue"av selveste Chaplin som dansa og steppa så snart noen la mynt i boksen foran.

Kanalbåtene var ganske fulle, og vi fikk plass i en åpen båt. Turen tok en time og ti minutt, og brrrrr det ble kaldt på slutten. Vi angret slett ikke på turen, på øret hadde vi engelsk guiding, og det var en veldig spennende tur. Kafelivet blomstret utendørs her fremdeles, og VI var plutselig en turistatraksjon som ble flittig fotografert fra kanalbredden. I kanalen fantes til og med en sluse, og en liten foss! Båten tok en sving bort til Europaparlamentet, litt av en kontrast mellom gammelt og nytt her i Strasbourg.

Smalt hus i Strasbourg

Vi spiste lunsj på en liten hyggelig restaurant, og vi prøver alltid å finne lokale retter. Denne gangen var det fryktelig vanskelig å huske de franske navnene, så det gir vi opp rett og slett. Men det sies at Alsace regnes som en av Frankrikes gastronomiske høyborger . Synd at vi ikke husker navnet på matrettene da! Et godt tips, hvis matretten har alsace i navnet sitt, er det lokal mat!

Reisedagen hjemover starta vi ca kl 10.30 for å kjøre til Hahn ved Frankfurt. Vi hadde leiebil sammen med "jubilantdatter" og ektemann fra Norge. Vel framme i Hahn ble bilen levert, vi spiste middag og kom oss gjennom sikkerhetskontrollen. Vi hadde kjøpt Priority Boarding, det var det i grunnen VELDIG liten vits i. Køen stod kjempelang ut gjennom døren til et venterom. Det var omtrent ikke mulig å komme seg fram til PB-køen. Da vi endelig kom fram dit var det ikke mulig å komme inn til de prioriterte. Vi var for sent ute selv om boardingen ikke var begynt. Ha ha ha, dette var jo i grunnen ganske morsomt ! For å kunne gå om bord i flyet først måtte man altså møte tidlig opp og stille seg i riktig kø! Men DA kunne vi jo like gjerne ha stått først i den andre køen, som ikke hadde betalt noe ekstra!

Turen hjem i lufta var kun halvannen time. Ryanair har ganske dyr drikke og mat men jeg kjøper alltid kaffe og konjakk. Konjakk hjelper til med å holde flyet oppe i luften, så det må til, men bare en bitteliten.! Det eneste stedet jeg drikker konjakk er om bord i fly. På bakken smaker det ikke godt i det hele tatt. Ryanair selger små konjakkdoser i små plastposer, merkelig greier, og veldig dyrt var det men det fungerte denne gangen også.

Alsace-distriktet er et spennende område med vingårder og små landsbyer. Det er dårlig flyforbindelser direkte fra Norge til Strasbourg, men vår rute er ganske enkel med fly til Hahn og leiebil videre. Da går det også an å stoppe i Mosel-dalen eller ta turen om Deutsche Weinstrasse, vinveien. Vi har tidligere også reist med ferje til Kiel og kjørt bil resten av veien. Da kan det være godt med en overnatting. Det er nok litt mer behagelig å være turist om sommeren, men for oss som feiret 70-årsdag var det greit nok.

Broderier/hekling fra distriktet

Flotte jordbruksområder utenfor Hagenau

Vi spiser lunsj ute i oktober!

Museum i Hagenau

Utendørs brødsalg

Kringledame i Hagenau

Mye aktivitet i Strasbourg

Kanalen i Strasbourg

Det er vi som er turistattraksjonen her

Chaplin og en liten fascinert beundrer

I Strasbourg traff vi også Chaplin, bare se og hør på denne snutten her: