Dagbok fra vår pensjonisttur til KYPROS, del 1

Hotell Faros, hageområdet

Ombord i flyet skjønte jeg straks at dette ville bli en annerledes tur, min nabo ytterst ved midtgangen kunne fortelle meg at han hadde vært stasjonert på Gardermoen rett etter krigen, han hadde vært skvadronsjef og hadde vært i England under krigen. Ja ha ja og dette var da omtrent 60 år etter krigen da..... Mannen ved min side så slett ikke slik ut at han kunne kobles direkte til 2. verdenskrig.

På grunn av husbondens hjerteinfarkt i juli så hadde vi bestemt oss for å dra til Syden på pensjonisttur (Vitaltour) med sykepleiere som reiseledere. Hele turen var lagt opp for "gamle og syke". Det passa jo godt for oss som akkurat da følte oss både gamle og syke. På Gardermoen fikk alle hjelp til å lempe koffertene opp på bagasjebåndet og lovnad om at den skulle leveres på døren til hotellrommet.

Tirsdag 25.10
Vi kom hit til hotellet (hotell Faros) ca 7.00 i morges. Spiste frokost, gikk en tur rundt i havna, pakka ut og sov et par timer. Vi har kun et vanlig hotellrom, ingen leilighet med minikjøkken som vi pleier. Det er en minibar her som fungerer som kjøleskap. Etter å ha sovet tusla vi til nærmeste butikk og der kjøpte vi brød, smør, ost, øl, rødvin, tomat, agurk og druer. Jegermaister kjøpte vi på Gardermoen. Og nå har vi spist lunsj på balkongen med delvis havutsikt. Jeg hadde med meg hjemmefra to drammeglass, to plasttallerkener og to plastkniver.

Utsikt fra vår balkong

Banantrær i hagen

Vi hadde sol på balkongen til ca kl 12.00 og det er helt ok. Hotell Faros ligger omtrent midt i havna, kort vei til det meste. Det er et nydelig hageområde med bassenger både til bading og for syns skyld. Masse fine blomster og gangveier, små broer over små kanaler. Banantrær med "levende" bananer finnes også her i hagen. Nå skal vi se om vi finner noen strandstoler og strand, og der skal vi ligge til det er informasjonsmøte kl 17.00.

Kveld: - Nå er det like før vi sovner selv om klokka er bare halvti. Vi fant strand og strandstoler, og vi bada i Middelhavet, 25 grader i vannet og i lufta var det 28 grader. Orienteringsmøtet var ikke så veldig spennende men nyttig likevel. Buffetmiddagen var bra, mye god mat, men sen servering av drikke. Etter maten var det dagsrevy på storskjerm og vi gikk kveldstur til Odin Restaurant hvor vi bestilte og drakk hver vår Irish Coffee!

Agios elias,øverst på klippen

Onsdag 26.10
En tur på stranda på formiddagen, flott badevann, nydelig strand men solsengene står litt for tett på hverandre. Etter lunsjen på balkongen var vi med på orienteringstur til Cape Greko, Protaras og Paralimni. Vi stoppa ved en liten kirke, Agios Elias, som ligger øverst på en klippe i Fig Tree Bay, klatra opp 180 trappetrinn i solsteiken til fin utsikt over Protaras-området. Det kjentes på både beina og pusten! Vi besøkte også på et keramikkverksted/utsalg, Hjemme igjen gikk vi en lang spasertur mot Panthea Garden.

Torsdag 27.10
Langtur i dag, vi pakka sekken og labba av gårde mot Blue Village Callisto der vi bodde i september i fjor. Vi glemte å ta med penger til både solseng og utelunsj. Vi stoppa ikke på Blue Village men gikk direkte til Sandy Bay. Der bada vi og la oss på våre nyinnkjøpte gule håndklær. Nydelig strand og nydelig vann ca 25 grader. Lunsj spiste vi på Blue Village (hadde pengerusk i lomma), og det var koselig å være der igjen. Resten av ettermiddagen lå vi på stranda rett utenfor Blue Village. Der er det god plass, kanskje pga dårlige badeforhold? Der finnes det forresten også små fisker som napper oss i beina og spiser gammel hud! Det er helt sant, jeg har opplevd det flere ganger. Det er ganske ekkelt, men nyttig sies det. Temperaturen i lufta var ca 30 grader.
Denne kvelden (det var jo torsdag!) var det komle til middag på Restaurant Odin, og det var veldig mye mat! Jeg klarte bare halvparten. Det var full pakke: øl, akevitt, kumle, maaaassse salt lammekjøtt, dessert (Youghurt med honning) og irish coffe til slutt. Youghurt med honning var forresten ikke godt, men nå har jeg smakt det.

Havna i Agia Napa

Fredag 28.10
Denne dagen planla vi å gå stranda motsatt vei, mot Sun Garden der vi bodde første gangen vi var på Kypros, påsken 2004. Etter frokost la vi i vei, og vi gikk og vi gikk stranda helt til endes. Etter bad og soling på en flott strand var det tid for lunsj på strandkafeen. Det ble masse tomater til lunsj, tomatsalat og hvitløksbrød. Vi måtte jo rusle litt rundt bygningene der vi hadde bodd før, der var det like vakkert og med samme flotte utsikten mot Cape Greko. Sånn i 2-tiden rusla vi tilbake, med et badestopp på Grecian Bay omtrent midt på.

Tilbake til Faros, i den vakre hotellhagen, måtte vi også prøve solsenger og sovna omtrent. Før middag sovna vi også, på rommet! Mye soving denne dagen, med andre ord.
Buffet middagen er ganske kjedelig, men veldig billig. Det koster 840 kr for to uker pr person, frokost og middag. Faste poster på dagsprogrammet her har vært felles dagsrevy etter middagen på storskjerm og orientering fra reiseselskapet om aktuelle saker. Denne kvelden var litt spesiell for det var Reiseledernes aften! Først var det allsang, så var det Farosballetten (reiselederne) og så var det spørrekonkurranse som vi ved vårt bord vant.

Lørdag 29.10
Frokost - en tur på stranda for å bade - lunsj på balkongen - soling i hagen. Ikke de helt store opplevelser i dag, og heller ingen oppdagelsesturer. Det skya over mot kveld, og da vi gikk til middag var det skikkelig kaldt. Etter middagen var det dans til levende musikk. Utpå natta begynte det å regne og blåse.

Ikke så fristende å bade her i dag

Søndag 30.10
Temperaturen i dag morges: 15 grader og regn, den steg da til 20 ut på dagen. I dag har vi ikke gjort noen ting. Frokost - handla mat -lunsj på rommet -  internett (snakka med sønn i Japan). I kveld skal vi til Odin Restaurant igjen for å spise.
Før middag gikk vi en liten tur opp bakkene, innover i sentrum forbi Klostertorvet og litt i høyden og i sidegatene. Der var det ganske dystert med svarte vinduer, stengte restauranter og stengte hoteller. Det er snart vinter her og slutt på sesongen. Kanskje det er litt trist å bli her om vinteren? I hovedgata fra havna og til litt ovenfor Klostertorvet er det fremdeles litt liv. Middagen hos Odin var strålende! Kylling med Odinsaus til meg, og Stifado til Johs. Løksuppe først, Odin spesial rødvin, is og jordbær/karamellpudding til dessert. Commandaria etterpå og kaffe til slutt.

Mandag 31.10
Solen skinte på formiddagen, og så var det slutt, dvs solen var av og på hele tiden. Etter lunsj på balkongen og litt hvile gikk vi en tur til den Skandinaviske Kirken, Panthea Garden og strandpromenaden tilbake til Faros.

Tirsdag 1.11
Vi dro tidlig på stranda i dag og fikk noen timer der før det skya over. Jeg ble solbrent i panna, så det var visst nok sol. Gubben bada og han sa at det var skrekkelig varmt vann. Etter lunsj gikk vi opp i byen og kikka innom mange butikker som like gjerne kunne ha vært i Alcudia på Mallorca eller på Gran Canaria, merkelig!!

Onsdag 2.11
I natt var det kaldt, og jeg frøs. Nå er det nok fram med det store sengeteppet til neste natt. Etter frokost gikk vi en tur oppover hovedgata, filmet litt og var innom kirken ved Klostertorvet. Det var vakkert der inne med malerier i tak og vegger på hver enste centimeter av flatene. Vi var også innom turistinformasjonen og fikk med oss en del kart og brosjyrer. I løpet av turen klarnet det opp og vi bestemte oss for å dra på stranda likevel. Vi gikk helt til enden av stranda i dag også, der er det absolutt best, mot Sun Garden og Cape Greko. Vi fikk til og med rabatt på solsengene i dag, det blåste men var ganske lunt innerst ved klippene. Vi bada i bølgene, litt skummelt synes nå jeg da. Lunsj spiste vi på strandkafeen. Bølgene ble bare større og større og det blåste skikkelig da vi gikk tilbake til hotellet.

Vakker solnedgang fra baksiden av bygningen vi bodde i.