Engelsviken - Moss

Moss-Horten, det er best å passe seg for disse her......

Vi gikk tidlig fra Engelsviken.  Var litt humpete, men slett ikke noe å klage over.  Jeg har faktisk allerede glemt det omtrent.  Hvordan var det?  Nei, det var litt bølger men ikke plagsomt.  Det var meldt 6 sekm også denne dagen.  Rundt Strømtangen var det plagsomt, men ikke mellom Engelsviken og Moss.  Det tok ca 2 timer med 6 knops fart.  Og denne gangen hadde vi gjort sjøklart, dvs tatt unna alt som kunne ramle ned.

Dettevar en fin havn vi kunne ha benyttet underveis, men jeg husker ikke navnet.......

Vi har sommerhavn i Skjebergkilen og vinterhavn i Oslo, Skarpsno.  Stålpetra og gubben får derfor to lange turer hver sesong, vår og høst.  Da overnatter de alltid i kanalen i Moss.  Det er ganske tomt der, i april og oktober, så de har god plass.  Gubben har alltid med seg en kompis, og ettersom jeg har forstått så er det en fin tur, og middag spiser de på restaurant i Moss, det er tradisjon.

Horten i det fjerne......

Dagens hus, et sted mellom Engelsviken og Moss

Det var ikke så fullt akkurat da vi var der heller, i gjestehavna i Moss.  Siste helg i fellesferien, da er det nok litt avsluttet alt sammen.  Vi lå på Jeløysiden, etter broen på nordsiden.  Vi skulle kanskje ha lagt oss på andre siden, ved den gamle tollboden.  Det var der spisestedene var, og dusjer og toaletter,  sammen med billettautomaten.  Og så var det på den siden det var sol om ettermiddagen.  Vi tenkte ikke over det, men nå vet i hvert fall alle dere det! Like ved vår side hadde vi Rema 100.

Vi er nesten alene her.....

Tollboden i Moss, der er det flere båter........

Fiskebutikk på hjørnet, der var vi og handla på mandag morgen,  frosne reker.  Det var vanskelig med ferske sa han, på en tidlig mandag morgen.  Det var masse mennesker som fiska langs parkeringsplassen ved enden av brygga, og de fikk digre sprellende makereller.  Han var vel kanskje ikke så glad for det, han fiskehandleren på hjørnet like ved dette sprellende fiske-eventyret.

Fiskebutikken på hjørnet

Handler litt til en god lunsj

Matauk, store og sprellende makreller, de halte opp i ett kjør.....

Mens vi lå der fikk vi besøk av slektninger som bor på Kambo. De inviterte oss til middag og vi ble med dem hjem.  Den lille gutten (2 år !!) deres var veldig interessert i Stålpetras motor, og gjett om skipperen var lykkelig, endelig noen som spurte om å få se motoren under dørken.

På ettermiddagen var det stor trafikk gjennom kanalen, og det var nok ikke alle som overholdt fartsbegrensningen der. Det var veldig urolig sjø også om natta, skikkelig gynging, merkelig.  Det var ikke fra andre båter, og ikke blåste det heller.  Vi fant ut at det var sjø fra fjorden som kom inn i kanalen.  Det gjorde oss ingenting, vi bare registrerte det, som en litt merkelig hendelse.  Vi sover like godt uansett.

Mot broen, der billettautomat og toaletter ligger.  Seilbåter kommer ikke lengre enn til andre siden av broen.

Dagen etter, mandag, var det handling før vi fikk besøk igjen av familien.  De skulle bli med oss en times tid, nordover, og så skulle vi sette dem av på Kambo marina.  Det ble en liten sightseeing tur for dem, fikk se området sitt fra sjøsiden.

Utsikt over Mossesundet

Litt informasjon er greit å få.

Vårt neste mål er nå Holmsbu, i innløpet til Drammensfjorden, vi sees der!!