Horten (og punkere)

Jeg  trodde det var en enkel tur fra Holmestrand til Horten..  Det var det ikke.  Det blåste 8-9 sek/m fra sørøst, dvs rett inn fjorden.  Den store feilen vi gjorde var å avvike fra det vanlige, det vi pleide å foreta ta oss hver kveld.  Nemlig det å ha møte!!  Hver kveld, møte med yr.no, sjøkart og havneguiden!  Kvelden før vi dro til Horten var vi på familiefest, kom sent hjem og trodde neste etappe var enkel og grei.

Hadde det vært sørvest så hadde vi ikke fått den rett inn mot oss.  Det ble sjøsprøyt og rulling, på grensen til det ubehagelige.  Vi forsøkte å finne Horten gjestehavn, men ble forvirret av en Bastøyferje som  lå fortøyd ved Dypvannskaien.  Vi trodde det var ferjeleiet for Bastøyferjene og svingte inn i en åpning i en molo til en liten havn nord for denne.  Fin  havn det da, gjesteplasser helt innerst.  Havna het Fyllingen Gjestehavn, og der var det da veldig idyllisk og fint.  Strøm og vann, innerst ved en liten bro.  Men ..der var tydeligvis en slags landssamling for punkere med naglevester, naglejakker, rosa og oransje punkersveis.  Alle vandret forbi båten vår og forsvant inn i "skogen".  Noen hadde med soveposer og liggeunderlag.  Vi tok en rask bestemmelse, vi var i grunnen ikke moden for punkertreff eller andre slike festlige sammenkomster.

Vi fant aldri ut hvor vi skulle ha betalt havneavgiften.

Idyllisk og fint her i Fyllinga gjestehavn, det var tydelig flere som mente det utifra trafikken forbi båten vår....

Strøm og vann, og ankerfestet er klart.

Fyllinga småbåthavn var det det het, og der fantes gjesteplasser, det var slik det var ja....

Vi fant fram flere hjelpemidler (AIS ) og fant oversikten over hvor den egentlige Horten gjestehavn lå.  Det var bare å hive seg ut i bølgene igjen og huske videre til neste innløp som var det riktige.  Innløpet ligger akkurat nord for Bastøyferjene (men ikke den ferja som lå fast fortøyd ved Dypvannskaia og lurte oss).  Alt som var løst inne i båten fikk seg en luftetur, det var såpass.  Heldigvis så hadde vi forberedt oss så ingenting ble ødelagt.  Men akk ja, jeg som trodde strekningen Holmestrand -  Horten var innaskjærs!

Her har vi funnet oss en fin plass i Horten Gjestehavn

Utsikt mot Bastøyferje-kaia

Klar melding

Den store gjestehavna i Horten var fin som bare det.  Alle bekvemmeligheter på plass, som strøm, vann, restauranter, shopping, dusj, toaletter, vaskerom, benker, utsikt , ja alt var omtrent perfekt.

Visst er vi nå i riktig gjestehavn!

Og slik ser det ut på kartet

I ettertid har vi funnet linker på internett, og der fant vi opplysninger om at her går det an å bestille bryggeplass på forhånd!!  Ikke nødvendig å stresse seg hit for å få plass.
Linken til bestilling finner du her, og det skal fungere omtrent som en bestilling av hotellrom:   BOOKING AV GJESTEPLASS

Jeg tror det er stupebrett vi ser til høyre på bildet.  Åpningsbildet mitt er bygningen hvor baderne kan dusje og bruke toalettet.

Like utenfor gjestehavnas område ligger det et annet nydelig område med toaletter, dusj, lekeplass og benker.  Jeg tror nesten at der var et stupebrett også, vær så god, hopp i havet, og dusj gjerne etterpå.  Jeg trodde først at det var dette som var gjestehavnas faciliteter, men tror nå at dette var for alle, også de som kommer med bil og vil bade i sjøen selv om der ikke var noen strand.  Kan det stemme?

Til venstre skimtes servicebygget for baderne (tror jeg) og rett fram, Dypvannskaia (som lurte oss litt)

Shoppingsentret rett over gata prøvde vi ikke, men der fantes det meste, tror jeg.  I enden av restaurant- og servicebygningen fantes det turistkontor.  Vi var heller ikke innom dette, men der kunne vi nok ha plukket med oss info og brosjyrer om Horten og omgivelsene.

Turistkontoret

Peppes, helt klart!

Fishland, med nydelig interiør også......

Peppes Pizza og Fishland, det var de to alternativer i bygningen ved Gjestehavna, og vi valgte Fishland og fiskemat.  Det ble fiskesuppe på meg, og kveite på gubben.  Fiskesuppa var god, men det er fremdeles fiskesuppa hos Skjærgården Fjordkro , Olseng Marina i Skjebergkilen  som leder!!!  Så klart, det er noe som heter smak og behag!     Her er web-siden til Fishland, mye godt på menyen:

Denne kvelden glemte vi ikke å ha møtet vårt.  Vi sjekket været, og uværet Frida var ventende innover Agder og Vestfold, med ekstrem nedbør og fare for flom.  Akkurat flom er vel ikke det verste når man bor i båt, men vi bestemte oss likevel for å dra over fjorden til Østfoldsiden dagen etterpå.Det var meldt fine vindforhold, akkurat slik som jeg vil ha det!!  Planen var å dra innom Engelsviken igjen, for om mulig å fortøye i nærheten av restauranten og Evert Taube-forestillingen som jeg gikk glipp av.

Her finnes mer info om Horten Gjestehavn:

Jeg legger ut en liten levende skildring fra gjestehavna i Horten, det blåste godt utpå, men inne i havna var det ypperlig.  Eneste negative var eksosen fra Bastøyferjene, men også den blåste jo sin vei ganske raskt, så det ble ingen langvarig plage.

Flere bilder fra en flott gjestehavn kommer her:

Promenaden, med gode benker for meg!

Bastøyferja ruver godt i innløpet

WC for herrer

Tror nesten at det går an å vaske klær her også!

WC damer, dusj og betalingsautomat for havneavgift

Travelt på havna utenfor moloen

Og bak skimter vi Stålpetra

Her er de havnene vi har besøkt hittil:

Holmestrand

Drammen

Holmsbu  -

Moss

Engelsviken

Vi ses igjen på andre siden av Oslofjorden i neste blogg.......