Hällesmörk

 

Det var båtforeningen vår, Skjebergkilen Marinas Båtforening som satte oss på tanken at vi skulle dra innover Iddefjorden til Hällesmörk.  Båtforeningen inviterte til St.Hansfeiring der inne, der var det lunt og fint for all slags vær.  Vi hadde ikke anledning til å være med dem på den turen.   På facebooksiden la de ut noen bilder etterpå, og det så riktig så trivelig ut.

 

Som tenkt så gjort, etter Halden satte vi kurs innover fjorden, som da ikke het Ringdalsfjorden lengre, men Iddefjorden.  Noen forklarte det slik at når man sitter i Halden så har man to fjorder å forholde seg til, en som går ut til havet, og en som går inn i landet.  Derfor hver sitt navn.  På svensk side heter det kun Iddefjorden hele veien.



 Det er svære lastebåter også som ferdes der inne, de går til og fra Bakke Brygge for å hente stein og grus.  Ellers var det ikke så mye der, annet enn skog og knauser og en del fine hus og hytter, men det var langt fra tett befolket.  Noen store lastebåter side om side i opplag eller noe slikt traff vi også på.  Og et ganske trist vrak av en lastebåt, stakkars, ende sitt båtliv på den måten kan ikke være noe særlig.



Vi var tre båter i følge, og fant greit fram, vi hadde jo sett bilder.  Det var nesten som en steinbrygge som var bygd opp.  Mye steinbrudd innover i traktene her.  Granitten fra Iddefjorden er velkjent, hvem kjenner ikke Monolitten i Frognerparken?  Det er stein herifra.  En av våre syntes slett ikke om denne plassen, hun syntes det var skummelt og ekkelt!!  Vi andre bare tulla det bort, vi merket ikke noe.  Sola skinte, sjøen var nydelig, varmt og godt, nei der var det både vakkert og hyggelig!



Etter hvert fant vi jo ut at vi var på skikkelig historisk grunn, Karl XII hadde vært der før oss.  Inne i skogen, på en liten høyde fantes det både minnestøtte og oppslag om hva som hadde skjedd på stedet:



Skikkelig historisk sus over dette stedet 



Sommeren 1718, den 26. juni startet en utrolig ferd fra Strømstad til Hällesmörk.  Tolv fartøy ble flyttet over land og vann, og det tok to og en halv måned før alle båtene var på plass.  Målet var å forsterke den svenske hæren før de gikk til angrep på Fredriksten Festning.

 Natten mellom 6. og 7. juli ble de første fartøyene sjøsatt, til sammen 6 skip.    Bak Skriverøya midt i mot ventet den norsk/danske hæren og de angrep med fire fartøy.  Det svenske landbatteriet åpnet ild mot fienden med kanoner.  Karl den XII og hertugen av Holstein-Gottorp betraktet striden og kampene fra en klippe ved stranden.  De norske måtte trekke seg tilbake etter en hard kamp. Fire svensker døde, og ti ble såret. De dansk/norske tapene ble fem døde og seks såret.

Den svenske flåten ble forsterket etter hvert.  2. september kom det siste fartøyet Luren i vannet. Det var nesten 20 meter langt, 4,5 meter bredt og veide 39 tonn!!  Forflytningen fra Strømstad hadde vært ganske problematisk og det hadde tatt sin tid.

 Utover sommeren og høsten ble det kjempet minst fire kamper, med store tap på begge sider.  Karl XII var selv om bord ved et par anledninger.  Det siste slaget stod i november utenfor Hälle.  Den dansk/norske hæren måtte trekke seg tilbake, det står at de ble senket og etterlatt på bunnen av fjorden!  (var vel ikke rart at den mest følsomme i vårt følge syntes at dette stedet hadde ekle vibrasjoner?)  Etter dette siste slaget hadde den svenske flåten herredømmet over den viktige fjorden, og de kunne bidra til beleiringen av Fredriksten Festning.    Der gikk det jo som de fleste vet at Karl XII ble skutt 11. desember og svenskene måtte trekke seg tilbake igjen.

 Det står mer om dette, og flere detaljer på wikipedia, link HER  

 Den endelige skjebnen for denne svenske flåten er ikke kjent, men flere av fartøyene hadde blitt trukket på land og forlatt i løpet av vinteren og våren 1719.

 Galärvägen heter trasèen fra Strømstad til Hällesmörk, og den er istandsatt som turvei med flere fortidsminner og skilter som tegningen under her viser.  Trianglene viser hvor det er satt opp skilter som forteller om forflytningen.



Oi oi en spennende historie, godt er det at ikke vi alle er så følsomme at vi kan merke ting som har foregått der vi ferdes, det hadde blitt vanskelig tror jeg.  Vi hadde en nydelig kveld og en fin dag der, og koste oss skikkelig.  Dit skal vi nok flere ganger, når kulingen raser lengre ute i fjorden.


Stakkars båten!!

Bakke Brygge


 
Det ligner på den steinformasjonen som er på tegningen!


En liten idyllisk holme midt i mot, ifølge et svensk kart heter den Spelemåltidet !!!

Vi lurte oss forresten til enda en overnatting i Halden etterpå da de andre måtte dra hjem.  Greit å være pensjonist!  Byen var nå ganske tom etter Grensetreffet,  så vi hadde herlighetene for oss selv -

 

- men vi måtte nok forberede oss på å avslutte en herlig båtferie for denne sommeren. Siste havna vi besøkte ble ingen by, men Singløya igjen, vi treffes der i neste blogginnlegg.

 

Her er de havnene vi har besøkt hittil:

Halden

Fredrikstad

Horten

Holmestrand

Drammen

Holmsbu -

Moss

Engelsviken

Stikkord:

Én kommentar

Solveig Ingersdatter Eriksen

13.09.2012 kl.20:23

Dette var informativt :) Lærte en del jeg ikke visste fra før :)

Hamen stakkars har ligget der lenge.. mye historie rundt den også :) Dagens er jo at nå er fjerning ute på anbud.

Kan huske diskusjoner rundt Hamen sikkert i 10-15 år, hvis ikke lenger :)

Gleder meg allerede til neste blogginnlegg :)

Skriv en ny kommentar

eljosreise

eljosreise

70, Sørum

Reiseglad pensjonist. Alle bildene er mine egne og kan ikke kopieres eller brukes av andre uten min tillatelse. Vil du følge bloggen på Facebook? http://www.facebook.com/EljosBloggene

ANNONSER

B L O G G L I S T E N . N E T

Norske blogger free counters

Blopp.no

Topp @ BareBlogg.noTopp @ BareBlogg.no

Topp @ BareBlogg.no Topp @ BareBlogg.no

ToppBlogg - toppliste for bloggere

Kategorier

Arkiv

hits