Træna, og møte med Havfolket......

Vi skulle hit mest på grunn av 60-årsjubileet til en av deltakerne våre.  Det var seksti år siden hun var her på Træna som vikarlærer, ganske så ung rett fra gymnaset.  Ja som dere skjønner så er vi jo veldig gamle.  Det kan jo røpes med en gang, hun traff 5 av sine gamle elever her, og det var stas.  Det ble mimret og det ble hentet gamle karakterbøker.........

Litt om Træna

Her ligger Træna
Træna kommune er Norges eldste fiskevær, med oldtidsfunn fra nærmere 9000 år tilbake.Træna er en liten kommune med nesten 500 innbyggere og er spesiell geografisk med sin plassering på kanten av storhavet.

Kommunen består av mer enn 418 øyer, holmer og skjær, men den faste bosetningen begrenser seg til øyene   Kommunesenteret ligger på Husøy. Lenger nord finner vi Sanna, Sandøy, Holmen og Dørvær, og med Selvær som siste øygruppe lengst i nord.

Gjennom hele dette øyriket går polarsirkelen. Midnattsolen kan sees fra slutten av mai og ca. seks uker framover.

kommunevåpen

Kommunevåpenet
 symboliserer tre fiskeangler i gull på rød bunn.
Angelen er tegnet etter en beinangel som ble funnet i Kirkehellaren

på Sanna og er fra steinaldertid. Angelen symboliserer Træna som fiskevær og formen er fra forhistorisk tid. Tre angler henspeiler på tallordet "tre" i navnet Træna.

på øya Sanna, med sine huler, grotter og minner fra fjern fortid, gir stedet en trolsk atmosfære.  I eldre tid var dette seilingsmerket på kysten opphavet til mangt et sagn om underlige vesener og overnaturlige krefter.

Træna har en rik fortid.  På øya Sanna finnes en enestående samling av fortidsminner med den mektige Kirkhelleren som den mest kjente.  Hustufter, grotter og huler forteller om bosettingen i Træna helt fra den tidlige steinalder.  Hustuftene på Sanna er rester etter noen av de eldste hus som er konstatert i Norge.  En vandring blant gammel og ny bosetning på Sanna, blant fortid og nåtid, fører en nærmere 9000 år tilbake i tiden.

Men før vi kom så langt så skulle vi reise langt ut i havet med bilferje:

Det er ganske lurt med slike aktiviteter i ferjekø.

Ungdommen nå til dags er ganske smarte, de sitter ikke inne i bilen og sturer.........

De sturer nå ikke i ferjekø disse to heller da....

Det var plass til 50 biler i ferja fra Stokkvågen til Træna.  Turen utover tok tre timer, og hjem igjen dagen etter så tok det bare to timer.  Selvfølgelig, for hjemover var det direkte, mens til Træna så var det innom flere steder.  Og tenk det, for første gang har jeg opplevd å bli plassert ved heisen pga det blå handicapskiltet i bilvinduet.  Tre skritt, inn i heisen og rett opp i salongen.  Helt utrolig.  Jeg har vært på biltur på Vestlandet, med masse ferjer, og det skjedde ALDRI at mannskapet tok hensyn til det skiltet.  Vi både snakket med dem, viftet med skiltet og gjorde det vi kunne uten at det hjalp.  Så dette var en utrolig opplevelse, og det skjedde både til Træna og fra Træna.  Ja det HAVFOLKET, de er spesielle........

Flatt hav, sol og strikketøy, kan det bli bedre?  Træna ligger jo laaangt ute i havet, så det kunne jo ha blitt litt av hvert dette her, og så ble det slik!!

Noen koser seg inne i ferja også, og den var stor og romslig, masse fine plasser man kunne sitte ved.

Litt å se på var det og på veien til Træna.  Husker ikke akkurat hva dette stedet heter, men de hadde da en fin reklameplakat på veggen sin.

Fin natur underveis

JA vi er på riktig vei, vi kan se Træna, det er ingen tvil om de fjellformasjonene der, veldig spesielle

Så er vi framme og innkvartert i rorbuene på Træna Rorbuferie.  Mer om dem finner du HER   Det var litt kald vind denne første dagen, men med god påkledning og i solveggen ble det veldig godt etterhvert.

Fine rorbuer dette her, på soverommet var det køyeseng, en stor dobbelt nede og en liten øverst.  Her fordelte vi det slik at den som stod opp først lå på sofaen.  Fungerte utmerket og langt bedre enn å klatre opp i øverste køyeseng.  Det er aldersgrense på det.  Vi leide forresten rorbu med sengetøy, hadde da ikke plass i bilen til å dra med oss slikt selv.  Bildet er henter fra deres nettside.

Kjøkkenkrok i den minste rorbua, her var alt vi trengte. Bildet hentet fra nettsiden.

Dette er fra den store rorbua hvor ungdommene med sin mødre bodde.

Også fra den store rorbua hvor det var god plass rundt spisebordet.  Begge bildene er fra nettstedet.

Og dette må vel være av havfolket, hjelpsomme. hyggelige, godt humør.  Virkelig en solskinnsdag bare det å møte disse damene som styrer med Træna Rorbuferie.Og de heter Anne Elise Eriksen og Tove Ruth Olsen

Utsikt fra rorbua vi bodde i.

Det må vel være Svartisen vi kan se over fjellet?

Vi gikk (dvs rullet) noen runder før leggetid.  Ja det skulle jo være midnattsol her, men da måtte vi nok over den haugen vi ser fremfor oss på bildet her.  Og det orket vi ikke.  Bildet er tatt sånn noen minutt over midnatt, lyst nok for meg ihvertfall.

Neste dag, da dro vi en runde både hit og dit, Følg med. følg med HER

og vil du følge bloggene mine trykker du deg inn på samme sted........

Én kommentar

frodith

23.07.2016 kl.09:28

Koselig med rorbu -overnatting :-) Og med DE fjellene som utsikt så er det utrolig vakkert <3 Kos eljos :-)

eljosreise

70, Sørum

Reiseglad pensjonist. Alle bildene er mine egne og kan ikke kopieres eller brukes av andre uten min tillatelse. Vil du følge bloggen på Facebook? http://www.facebook.com/EljosBloggene